""

A 2013-as idény újoncai közül hárman tesztpilótából előlépve kaptak versenyzői státuszt. Így került a Sauberhez a mexikói Esteban Gutierrez, a finn Valtteri Bottas a Williamshez és a brit Max Chilton a Marussiához.

A szintén a Marussiánál bevetésre váró brazil Luiz Razia és a Caterhamhez kerülő holland Giedo van der Garde pedig a száguldó cirkusz előszobájának számtó GP2-es szériából lépett előrébb. 

A sport365.hu autó-motor rovatának állandó szakértőjét, Kiss Norbertet faggattuk arról, mit gondol a sok újonc Forma-1-re gyakorolt hatásáról.

Az elmúlt évekhez képest ugrásszerűen megnőtt az újoncok száma. Nagyon messzire kellene visszamenni ahhoz az időben, hogy olyan idényt tudjunk felidézni, amikor öt újoncot avatott a száguldó cirkusz. Mit gondolsz, mi az idei változás oka?

"Az elmúlt években valóban viszonylag kevés újonc volt a Forma-1-ben, elég zárt volt a pilóták köre. Egy ideje viszont, valószínűleg éppen a válság miatt főleg a kiscsapatok anyagi problémákkal küzdenek, erre pedig a legjobb megoldás a fizetős pilóták alkalmazása. Azért ez most a tendencia, hogy hirtelen sok az újonc és közülük is főleg a pénz dönt. Például a Marussiához szerződő Max Chilton kapcsán érdekesség, hogy a testvére, Tom a WTCC-ben versenyzett, egy teljes Fordos csapatot finanszíroztak a szériában. Onnan most elvonták a pénzt, a Ford csapat megszűnt és az összes tőkét arra fordították, hogy Max be tudjon ülni egy Forma-1-es autóba. Emiatt több olyan pilóta is kiszorult így idényre, mint például Timo Glock vagy Heikki Kovalainen, akik rutinosabb, ügyesebb versenyzők. Helyettük komoly anyagi háttérrel rendelkező ifjoncok érkeztek, amit sokan nem tartanak jónak, érthető módon."

""

Sokszor lehetett olvasni korábban is olyan nyilatkozatokat rutinosabb, több éve az F1-ben lévő versenyzőktől, hogy nem igazán örülnek az újoncok érkezésének. Persze mindenki más okot hozott fel, de sokszor került szóba a rutintalanság és az ebből fakadó esetleges balesetek is. Szerinted miért nem "szeretik" az újoncokat a régi motorosok?

"Elsősorban nem a balesetektől félnek, hanem inkább attól, hogy elvesztik a pilótaülésüket egy fizetős újonccal szemben. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy az igazi klasszisok, akik mindig legyőzik a csapattársaikat, azoknak mindig lesz helyük a Forma-1-ben. Akik csak szimplán tehetségesek, de valahogy a nagyok árnyékából nem tudnak kilépni, azokat idővel sok pénzzel ki lehet szorítani. Gondolok itt például Glockra, Kovalainenre, vagy korábbról Trullira, Barrichellóra. Nekik megadatott a lehetőség, hogy világbajnok által vezetett autóban bizonyítsanak, de egyértelműen le lettek győzve, sem Alonsót, sem Schumachert nem tudták megszorítani. Azok a pilóták pedig, akiket az igazi klasszisok legyőznek, azok könnyen kiszorulnak a szériából, főleg, ha a csapatuknak szükségük van pénzre is. A mezőny egyébként ettől válik kétpólusúvá. Az eleje, a klasszisok hosszú évekig megmaradnak, a mezőny többi részében viszont időről-időre cserélődnek a versenyzők."

Ha már itt tartunk, Te személy szerint mit gondolsz, mi lenne az ideális helyzet pilótafronton?

"Nyilván azt gondolnám ideálisnak, ha nem számítana a pénz és olyan csapatok lennének, akik meg tudják finanszírozni a két jó pilótájukat. Az új arcok pedig inkább úgy jöjjenek, hogy legyőzték a jobbat és bizonyítottak a pályán, élesben."